Frågor och svar

Frågor och svar om resor till Polen

 

Reglerna kan ändras av flygbolagen och Baltic Express informeras inte alltid om det, se denna information som en hjälp. För att vara 100% säker så gå in på flygbolagens respektive hemsida.

AVBESTÄLLNINGSSKYDD.

Vi Baltic ExpressBuss säljer inga avbeställningsskydd.
Kontrollera gärna om ni har ett kreditkort som ingår avbeställningsskydd, betala då med detta på banken och ni har det skydd som kortet ger er.

WIZZ AIR RESEFÖRSÄKRING

Dom flesta har reseförsäkring inbakat i sin hemförsäkring. Om man ändå vill teckna en försäkring så gå in på det flygbolagets hemsida som ni skall åka med och titta på vilka priser och vad som ingår.

 

VANLIGA FRÅGOR OCH SVAR MED WIZZAIR.

https://wizzair.com/useful_information/faq/?language=SE#1 

BAGAGE MED WIZZAIR.

https://wizzair.com/sv-SE/useful_information/baggage#3 

De 10 mest ställda frågorna samt övriga med RYANAIR.
https://www.ryanair.com/se/fragor/top-10-faq-s

BAGAGE MED RYANAIR.
https://www.ryanair.com/se/fragor/bagage/

NORWEGIAN
Följ denna länk och ni ser ofta ställda frågor angående Norwegian bland annat bagage.

http://norwegian-se.custhelp.com/app/answers/list/st/5/page/1/sno/0/search/1/session/L2F2LzEvdGltZS8xNDI4OTIzNjE5L3NpZC9aRlBWQkxqbQ%3D%3D

AVBOKNING

Cancellations / Avbokning gällande dem delar i Polen som utflykterna, busshyran, restaurangerna, ej flyget och hotellet.
Skulle flyget bli inställt så att man får flytta på hela resan så ansvarar inte Baltic Express Buss för återbetalning av den del på hotell, restauranger, utflykter och annat som ingår i paket resan, dock
kommer Baltic Express Buss att återbetala allt som Baltic Express Buss kan få tillbaka eller avstå ifrån att betala förutom bokningsavgiften, 300 kr/person.
Skulle hela resan bli avbokad av kunden så återbetalas allt utom bokningsavgiften 300 kr per person om avbokningen sker senast 40 dagar innan avresan, gäller ej flyget.
Skulle delar eller hela resan avbokas senare än 40 dagar innan avresan men innan 14 dagar så återbetalas 50% av resan, gäller ej hotellet och flygbiljetterna.
Skulle hela resan eller delar av resan avbokas senare än 14 dagar innan avresan återbetalas inget.
MEN om ni skulle avboka så betalar Baltic Express tillbaka ALLT som vi kan få tillbaka av redan erlagd betalning utom bokningsavgiften på 300 kr.

VAD KOSTAR DET ATT GÖRA EN ÄNDRING I RESPLANEN.

Inget första ändringen. Efter det tar vi ut en avgift på 300 sek per ändringstillfälle.
Vi rekommenderar er att ni laddar ner vår resplan, gör ändringen i den med röd text och maila till oss och vi lämnar ett pris på er resplan. Byt dag, lägg till mer mat ETC

ALLERGI.

Vi informerar alltid restaurangerna om allergier etc. Skicka allergilistan samtidigt som ni skickar pass och personnummer etc om ni inte redan skickat det.
Skriv det på Engelska. Ex: 3 x No fish. 2 x Vegetarians. Vi behöver detta två veckor innan avresan

KAN MAN PRELIMINÄRBOKA.

Ja det kan man men man måste bestämma sig fem månader innan avresan.

PASS.

Polen är med i Schengen men man skall ändå ha med sig ett pass eller Internationellt ID kort.

VAD KOSTAR DET ATT ÄNDRA NAMN PÅ EN PASSAGERARE, BYTA TILL EN ANNAN PERSON.

I dagsläget 800 sek på Wizz Air och 1100 sek med Ryan Air men det kan ändras.

YTTERLIGARE AVGIFTER VID AVBOKNING/ÄNDRING.

Wizzair tar ut 10 kr per minut, ca 100 kr per samtal. I Sverige till Wizz Air – 0900 100 3310 (samtalet kostar 10 SEK per minut. Samtal från mobila nätverk kan kosta mer.)

En ändring är gratis hos Balticexpress. Fler ändringar kostar 300 kr per ändringstillfälle.

NÄR SKALL MAN BETALA RESAN.

Flygbiljetterna skall betalas omgående.
Resterande kan man vänta med om man vill. Dock kan priset komma att ändras om kursen på zl ändras mycket.

FINNS DET HANDDUKAR/SÄNGKLÄDER PÅ HOTELLEN.

Ja det finns det.

RULLSTOL ELLER ANNAT SKRYMMANDE BAGAGE.

Rullstol kostar inget men ring dom på nummer 0900-1003310 och medela vem som har rullstol med sig (WIZZAIR).

ÄR DET SVENSK GUIDE MED PÅ UTFLYKTERNA.

Ja i alla gruppresor så är det svensk guide med på utflykterna, det kan hända någon gång att det inte går att hitta då så tar vi en Engelsk men det har inte hänt ännu.

 

info@balticexpressbuss.se
www.balticexpressbuss.se